De ‘stand-alone’ laadstations van Fastned zijn ondertussen een vertrouwd beeld langs het Nederlandse snelweglandschap en ook bij de Nederlandse tankstations verschijnen langzaam maar zeker steeds meer snelladers. Het Britse bedrijf Gridserve (https://www.gridserve.com/) laat in de plaats Braintree (niet ver boven Londen) zien hoe het eerst echt full service EV-laadstation van de wereld er ook uit kan zien.  Een volledig elektrische ‘forecourt’  met maar liefst 36 (!) met zonnepalen daken overkapte snellaadplekken voor EV’s is het meest beeldbepalende element van dit laadstation. Maar de kern van het businessmodel van Gridserve is niet alleen het aanbieden van laadinfra. De kern is een compleet aanbod van voorzieningen dat de EV-rijders in staat stelt om  hun noodzakelijke laadtijd nuttig en aangenaam te besteden. En dat gaat veel verder dan een aanbod van alleen een broodje en een kop koffie. Gridserve biedt hiervoor in het servicegebouw een breed scala voorzieningen variërend van een breed retail en ‘food-to-go’, een fitness,  kinderspeelgebied met ondermeer computergames, lounge- en werkruimtes. Buiten het gebouw zijn zitjes met picknicktafels en wordt er zelfs aan de trouwe viervoeters gedacht met een hondentoilet en waterbakken. Om ook de toekomstige EV-rijder te bedienen bevindt zich boven in het gebouw de showroom van een EV-leasebedrijf. Kortom, een meer dan compleet aanbod van voorzieningen volledig gericht op de EV-rijders. Het aanbod (snel)laders op de locatie bestaat uit:

  • 12 x CCS  350 kW
  • 12 x CHAdeMO   90 kW
  • 12 x CCS 90 kW
  • 6 x Type2  22Kw

Naar mijn mening kan dit concept model staan voor waar het in de energietransitie van de tankstationmarkt naar toe moet. In plaats van langzaam de laadinfra ‘in te weven’  op bestaande tankstations is het, om op de locaties die daarvoor geschikt zijn, wellicht inderdaad wel beter volledig afstand te doen van het traditionele aanbod fossiele motorbrandstoffen in één klap een toekomstgericht voorzieningenniveau aan te bieden.  Nederlandse gemeente zouden hierop kunnen voorsorteren voor een visie op te stellen voor de richting waar het de komende 15 jaar naar toe moet met het aanbod tankstations. Hierbij moet duidelijk worden aangegeven welke locaties toekomst perspectief hebben om zich tot ‘convenience-charging-hub’ a la het Gridserve-model te ontwikkelen.  BZO Tankstations en BlueBridging Consultancy kunnen u daarover adviseren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *