De Noorse ferry rederij Havila Kystruten heeft besloten tot een volledig verbod van elektrische, hybride en waterstof voertuigen aan boord van haar schepen. Directe aanleiding voor dit radicale besluit is was de spectaculaire brand vorig jaar op het schip de Felicity Ace van deze rederij. Dit schip was beladen met Porsches, Bentley’s en andere peperdure auto’s onderweg naar Amerika toen er brand ontstond in één van de elektrische auto’s. De rederij komt tot het besluit omdat uit een risico-analyse is gebleken dat de kans op een brand i elektrische auto weliswaar kleiner is dan bij een auto met verbrandingsmotor, maar dat deze brand door de lithium-ion batterij resulteert in veel hogere temperaturen en veel moeilijker is te blussen. Voor een rederij in een land waar inmiddels 80% van de nieuw verkochte auto’s geheel of gedeeltelijk elektrisch is en de EV’s langzaam maar zeker de overhand in het straatbeeld krijgen, is deze beslissing zeer opmerkelijk en roept de vraag op of er bij andere rederijen maar bijvoorbeeld ook bij de spoorverbinding onder het Kanaal, voldoende aandacht voor deze risico’s zijn. Op land worden deze auto branden bestreden door de brandende auto’s onder te dompelen in een container met water. Iedereen die met zijn auto op een vol ferrydeck heeft gestaan weet dat dat op zee een onmogelijke aanpak is. Een serieuspunt van aandacht voor de autoriteiten verantwoordelijk voor de veiligheid op schepen lijkt mij.
Felicity Ace bij de Azoren. Maart 2022. Foto: Portugese Marine