Met de groei van batterij elektrische voertuigen groeit ook het aantal locaties voor snelladen.  Locaties voor personenauto’s en bestelbussen en langzaam maar zeker ook laadlocaties specifiek voor het vrachtverkeer en bouwvoertuigen.  Een markt met bekende partijen als Fastned en Leap24 en nieuwkomers als Milence met  zijn specifieke trucksites.  BZO wordt op basis van de jarenlange ervaring met de uitgifte en waardebepaling van traditionele tankstations, door grond-uitgevende partijen regelmatig benaderd met de vraag: “wat is de grondwaarde van zo’n snellaadlocatie?”  Nu is de exploitatie van een snellaadplein niet helemaal vergelijkbaar met de exploitatie van een tankstation, maar grote parallellen zijn er natuurlijk wel. Vanuit de jarenlange ervaring met de waardebepaling van tankstations is door BZO een gedetailleerd rekenmodel ontwikkeld waarbij middels cashflowprognoses voor verschillende groeiscenario’s de DCF-grondwaarde kan worden berekend.  Prognoses gebaseerd op investeringen, bezettingsgraden van een laadplekken, de afgeleverde vermogens per laadbeurt, bruto marges,  operationele kosten en (last maar zeker niet least!) de netbeheerderskosten. Stuk voor stuk elementen met significante onzekerheidsmarges en dat is een uitdaging. Maar de potentiële huurders of kopers hebben met dezelfde onzekerheden te dealen. Want niemand heeft een glazen bol en anders dan in de tankstationmarkt ontbreken er voldoende langjarige referentiecijfers. Dus een goed DCF-model is een waardevolle tool om de indicatieve marktwaarde van de grond van een snellaadlocatie te berekenen. Geïnteresseerd? Stuur mij een berichtje en we kijken wat BZO voor u kan betekenen.

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *