“Als je wilt weten hoe de toekomst er over vijf jaar uit ziet, moet je naar Californië kijken” leerde iemand mij ooit. De staat Californië is op veel fronten de meest progressieve staat van de USA en een economische zwaar gewicht met een GSP (gross state product) van $ 3,2 triljard. Zou Californië een zelfstandig land zijn geweest dan was het de 5e economie van de wereld. Groter dan Duitsland en India. Of het nu gaat om de regelgeving omtrent abortus, het verbod op roken in openbare gelegenheden of regelgeving op milieugebied, Californië loopt op veel terreinen voorop. Om deze reden ging ik in 2007 in San Francisco (SF) en Los Angeles (LA) kijken naar de ontwikkelingen op het gebied van waterstof. Een paar jaar daarvoor was het plan voor California Hydrogen Highway gelanceerd. Op dat moment waren in SF en LA samen een paar waterstofstations in bedrijf, met name bestemd voor bussen (San Diego), vuilnisophaal (LA) en als gezamenlijke testlocatie voor de automobielindustrie. Een interessante reis naar de voorhoede van de energietransitie voor het wegverkeer.
Hoe staat het er nu, ongeveer 14 jaar later voor? Terwijl in Nederland schoorvoetend enkele waterstofstations in gebruik genomen zijn en veel mensen zich afvragen of hier ooit een positief verdienmodel voor zal ontstaan, wordt in de regio SF en LA het ene na het andere H2-station geopend. Zie de plaatje hieronder waarbij groen voor een operationeel H2station staat en geel voor H2stations in voorbereiding (bron: Californie Fuel cell Partnership | website). ‘The Bay-area’ telt inmiddels 15 operationele waterstoftankstations en 14 zijn in voorbereiding , de regio LA telt maar liefst 21 operationele waterstoftankstations en heeft er maar liefst 22 in voorbereiding.
Zeer opmerkelijk hierbij is dat deze H2-stations zich primair richten op de retail consumenten markt. De focus bij de H2-aanbieders in Nederland en Europa ligt toch in belangrijke mate op het zwaarder vrachtverkeer. Denk aan het Hy-Trucks initiatief in de Rotterdamse haven en de activiteiten van Holthausen in Hoogezand. De verklaring voor de grote aantrekkingskracht van FCEV’s in de consumentenmarkt kan worden gevonden in fiscale voordelen, voordelige parkeertarieven en toestemming voor het gebruik van de ‘carpool-lanes’.
De vraag is of de snelle ontwikkeling van waterstof als energiedrager in het wegverkeer in Californië ook een toekomstbeeld is dat voor de NL markt zou kunnen gelden. Gebieden als The Bay Area (circa 7,8 miljoen inwoners) rond SF en de Los Angeles (4,4 miljoen inwoners) zijn qua omvang best vergelijkbaar met de Randstand-metropool. Daar komt bij dat ook de Nederlandse fiscale voordelen van de FCEV aantrekkelijk zijn en zeker aangenamer dan de teruglopende voordelen voor batterij-elektrisch. De marktontwikkelingen rond H2 in Californië tonen ook aan dat als de tank-infrastructuur en de voordelen van rijden op H2 voor de consument duidelijk en evident zijn de consument de overstap naar de waterstofauto eigenlijk makkelijk maakt en de FCEV dezelfde opmars kan maken als waar tien jaar geleden de eerste batterij-elektrische auto’s aan begonnen.
FCEV op de carpoolstrook richting Sacramento