Nederlands grootste exploitant en ontwikkelaar van snellaadlocaties FastNed daagt de Nederlandse staat voor de rechter nu die Shell toestemming heeft gegeven om op de haar gehuurde snelweglocaties ook laadpalen te installeren. FastNed is van mening dat zij als entrepreneur op de markt voor snelladers exclusiviteit heeft op de verkoop van stroom ten behoeve van het wegverkeer. Of de bestuursrechter FastNed in het gelijk zal stellen is naar mijn mening wel zeer de vraag. In concessies die FastNed heeft verworven en op basis waarvan zij de snellaadlocaties langs de snelwegen exploiteert, is expliciet opgenomen dat de traditionele tankstations ook stroom mogen leveren. Hoewel FastNed en alle investeerders die het bedrijf van funding voorzien veel credits kan krijgen voor haar ondernemerschap en de grote financiële risico’s, worden hier misschien toch wel krokodillentranen gehuild. Misschien moet de conclusie ook wel zijn dat de timing van Shell wat beter is dan de timing van FastNed. De algemene verwachting is dat vanaf 2020 het aanbod van FEV zodanig toeneemt dat deze markt echt vleugels krijgt. De eerste locaties die FastNed heeft gerealiseerd zitten dan al halverwege hun concessietermijn.