Sinds een tijdje stagneert in veel landen in Europa de verkoop van volledig elektrische personenauto’s.  In autoland Duitsland is de verkoop zelfs geïmplodeerd na de afschaffing van stimuleringsmaatregelen. De autobouwers klagen steen en been en de politiek heeft eigenlijk geen antwoord. Vraag is: “Wat te doen”?  Mijn antwoord: Voor een effectieve CO2-reductie door het wegverkeer kan de overheid zich beter richten op een snelle elektrificatie van de middel- en zware bedrijfsvoertuigen in plaats van personenauto’s.  De bak- en vrachtwagens en de trekkers voor opleggers zijn goed voor ruim 25% van de CO2 uitstoot door het wegverkeer in Nederland ( 57% door personenautoverkeer). De uitstoot per KM van zware bedrijfsvoertuigen is echter bijna 6x hoger dan van een personenauto (880 gr/KM tegenover 149 gr/KM) en het jaarkilometrage is circa 4x hoger (gemiddeld circa 44.000 /jaar tegenover 12.000 /jaar). Kortom: de CO2 reductie van 1 dieseltruck is vergelijkbaar met de elektrificatie van circa 24 personenauto’s!  Daarbij zijn er grofweg 60 x meer personenauto’s te elektrificeren dan trucks (9,1 miljoen tegenover circa 148.000) en het beeld is duidelijk: een kleinere populatie met een veel grotere CO2-impact per unit. Daarbij hebben veel transportbedrijven in het algemeen de mogelijkheid om op eigen terrein te kunnen laden en zijn het doorgaans koele rekenaars. Brandstof kosten tellen zwaar mee in de TCO en een diesel truck verbruikt ongeveer 3x meer energie/KM dan hun batterij elektrische broertje (circa 3 kWH diesel ICE tegenover 1KWh voor BEV). Alle zware vrachtverkeer op de Nederlandse wegennet elektrificeren zou bij het huidige vervoersaanbod het elektriciteitsverbruik met grofweg 6 TWh (6 miljard kWh) verhogen. Veel? Zeker, maar met 130 off shore windturbines van 10 MW kom je al een heel eind voor de noodzakelijke duurzame opwek. In perspectief:  het bestuurlijk gesneefde hyperscale datacentre dat Meta/Facebook bij Zeewolde wilde bouwen zou al goed was geweest voor een verbruik van 1,3TWh en de datacenters van Microsoft en Google in de Wieringermeer zullen in 2030 naar schatting circa 3,5 TWh per jaar verbruiken. Voor het lichtere vrachtverkeer (bestelbussen) geldt in zekere zin hetzelfde als voor het zware vrachtverkeer alleen is de CO2 uitstoot per KM slechts een ¼ van dat van trucks en is het jaar kilometrage minder dan de helft. De CO2-impact per unit is dus veel lager en daarbij…er zijn er veel meer van (circa 1 miljoen units). Dus overheid: ‘electrify the trucks’ en dan bij voorkeur natuurlijk batterij-elektrisch. Waterstof-elektrisch lijkt op korte termijn aantrekkelijk (netcongestie) maar is complex, onnodig duur en energie-inefficiënt.

BZO Tankstations is graag uw deskundige partner bij de waardering van de grondwaarde van snellaadlocaties.

E-trucks bij Sligro Amsterdam

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *