Elektrische auto’s zijn op dit moment vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting (MRB). Per 2025 gaat dat veranderen. EV’s betalen dat jaar 25% van het normale tarief en per 2026 het volle pond. Omdat de EV’s en zeker de batterij EV’s een veel zwaarder zijn dan vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor, wordt het rijden van een EV vanaf 2026 stuk duurder. Dat lijkt nog ver weg, maar de keuze voor een zakelijke auto maak je op basis van een financiële meerjarenplannig. Vooruit kijken dus. Ter vergelijking: Voor een in de leasemarkt populaire nieuwe Audi A4 Avant betaal je in de provincie Overijssel nu € 1.016 /jaar terwijl voor een vergelijkbaar geprijsde Tesla Model Y long range maar liefst € 1.504,- betaald. Daarbij zal ook de verzekering de Tesla duurder zijn. Tel daarbij op de afbouw van de bijtellingsvoordelen (vanaf 2026 ook voor EV’s de reguliere 22% bijtelling) en de gestegen kosten van elektriciteit (reken gemiddeld bij een laadpaal op € 0,60 /kWh (bron: ANWB)) en de kostenvoordelen die het rijden van een EV verdampen bijna volledig. Bij een indicatieve berekening voor beide auto’s, op basis van een jaarkilometrage van 25.000 KM en de thans geldende prijsniveaus, zou de prijs per kilometer voor deze auto’s nagenoeg gelijk zijn. Gaan, gegeven de beperkingen van een EV de klimaatvoordelen van een EV dan een doorslaggevende rol spelen? Het verleden toont aan dat bij de autokeuzes in de zakelijke markt juist de portemonnee vaak de doorslag geeft. Het laatste wat de markt voor (snel)laden naar mijn mening kan gebruiken is sluipende twijfel over het groeitempo. Het lijkt mij vanuit dit perspectief goed als de rijksoverheid de (financiële) stimulering van EV’s langer in stand houdt. Dat geldt met name voor de kleine en middelgrote EV´s (het B t/m D segment). Deze zouden aanzienlijk voordeliger moeten blijven dan de tegenhangers met een verbrandingsmotor. Deze categorieën EV’s zijn immers ook privé als occasion interessant. Voor de EV’s in het E-segment en hoger en de grote elektrische SUV’s kunnen ter compensatie de (fiscale) voordelen dan wel verdwijnen.