Het is, ook op de website van BZO Tankstations, al vaker gezegd: waterstof is de ideale energiedrager voor emissieloos zwaarder transport. In plaats van een paar duizend kilo aan batterijen volstaan een aantal waterstoftanks gekoppeld aan één of meerdere brandstofcellen. Het Amerikaanse Hyzon Motors presenteerde recentelijk de lijn nieuwe heavy duty waterstof-trucks en waterstof-bussen.

De trucks variëren van voertuigen van  6 tot maar liefst 72 ton en worden aangedreven door powertrains van 40kW tot 370 kW (494PK) . Hyzon claimt een TCO die lager is dan traditionele diesel trucks!

Kern van de aandrijflijn is de Hyzon Fuel Cell die in serie in FC-stacks worden geplaatst en  die worden gevoed door een modulair systeem van waterstoftanks die achter de cabine zijn ingebouwd. Per ’tankbank’ kan 48 kg H2 worden opgeslagen, goed voor een range van circa 500KM. De ‘long range’versie met 4 ’tankbanks’ heeft daarmee een range van 2.000 KM.  

Hyzon wordt hiermee een serieuze concurrent van de eveneens Amerikaanse H2-truck fabrikant  Nikolai.  

 

 

 

bron: Hyzonmotors

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *