De ACEA, club van Europese autofabrikanten, luidt de noodklok rond de te trage opmars van EV’s. Deze gaat in hun ogen namelijk te traag om de transitie naar een volledige zero-emission in 2030. Volgens de ACEA zijn de elektrische auto’s nog relatief duur, maar worden ze aantrekkelijk dankzij subsidies. Die subsidies worden echter steeds minder naarmate de EV’s meer gemeengoed worden. Daarnaast ontwikkelt volgens de fabrikanten de laadinfra zich onvoldoende snel ten opzichte van het aantal EV’s dat op de weg komen. De ‘range anxiety’ verandert daardoor meer in meer in ‘charge-anxiety’… de angst om geen laadpaal te kunnen vinden. De ACEA is mening dat met name de overheid te hulp moet schieten door meer laadpalen te plaatsen.
Het betoog van de ACEA moet natuurlijk wel in het juiste perspectief worden gezien. Vanaf volgend jaar gelden de nieuwe vlootemissie-eisen. Vanaf 2020 moet 95% van de vloot die in de EU op de markt wordt gebracht voldoen aan die 95 g/km CO2 eis. Vanaf 2021 moet 100% van de vloot aan die uitstootnorm voldoen. Om het ‘eenvoudig’ te maken gelden er voor volledig elektrische voertuigen en voertuigen met uitstoot onder 50g/km CO2 “bonusregels” . Zoa zal een merk als Mercedes-Benz voor elk dik AMG-model dat het op de EU-markt met hoge marges wil verkopen tenminste 8 full EV’s dienen te verkopen. Wordt niet voldaan aan de vlootemissiewaarden dan volgen er dikke boetes. Kortom, het is duidelijk de ACEA leden hebben het ineens benauwd gekregen en leggen nu de bal bij de overheid neer.