Terwijl de deelnemers aan de Shell Ecomarathon op het circuit van Berghem in alle stilte hun emissie-loze rondjes op waterstof reden, luisterden meer dan 200 belangstellenden naar de 7 inleiders van de door NWBA, BETA en Shell georganiseerde workshop over de toekomst van het waterstof tankstation. Een workshop waaraan ondergetekende een beetje van aan de basis heeft gestaan tijdens een NWBA bijeenkomst ongeveer een half jaar geleden. Want ‘waterstof’ is ‘hot’ in tankstationland en voor de NWBA een schone taak om met name de tankstation-ondernemers te informeren. Voor gastheer Shell bood dit een mooie gelegenheid om aan een groot publiek uit te leggen hoe een waterstoftankstation er uitziet en hoe Shell ondernemers die interesse in een waterstoftankstation hebben kan ‘ontzorgen’. Hoewel de presentatie van Heiko Tits van Shell naar mijn mening iets te veel een verkoopverhaal was en op onderdelen wat inhoudelijke diepgang miste, was het wel interessant om te zien hoeveel ervaring en expertise er inmiddels door Shell is opgebouwd met waterstoftankstations. Na Heiko Tits volgde sprekers van het H2 platform, het Ministerie van I&M, de Beta, Rai en ondernemer Paul Smits. Een van de belangrijkste boodschappen die deze middag naar voren kwam was dat om in de huidige markt een waterstoftankstation van grond te krijgen samenwerking met transporteurs en lokale overheden onmisbaar is. Een ondernemer die een watersoftankstation overweegt moet zelf op een groep van ‘launching customers’ om zich heen verzamelen om de eerste en weinig rendabele exploitatiefase door te komen. Omdat voor transportvoertuigen (zowel personen als vracht) waterstof-elektrisch veel beter geschikt is dan batterij-elektrisch en categorie voertuigen ook meer waterstof per tankbeurt afnemen, zal deze groep ‘launching customers’ met name in de transport-hoek moeten worden gezocht. Dit stelt ook specifieke eisen aan het tankstation, zowel qua ligging als qua inrichting. Door Beta werd terecht sterk benadrukt dat de bestaande tankstations bij uitstek geschikt zijn als vestigingslocatie voor een waterstofafleverpunt. Gemeenten moeten niet de denkfout maken dat om aparte ‘waterstof-locaties’ te gaan creëren. Zoveel mogelijk combineren met de bestaande infrastructuur van tankstations en gebruik maken van de expertise van de tankstationondernemers, zo was de terechte oproep.
BZO Tankstations volgt de ontwikkelingen rond waterstof al meer dan 10 jaar op voet. Dus wilt u hierover meer weten of heeft u vragen hoe waterstoflocaties in uw gemeente ingepast kunnen worden, neem dan contact met mij op via 06-55147830 of via alzerdawinkel@bzo-tankstations.nl