Het Amerikaanse bedrijf Nikola heeft bekend gemaakt dat de Europese orderboeken zijn geopend voor de eerste zware truck op waterstof de Nikola Tre. Dit bedrijf is in Europa nog nauwelijks bekend, maar je kunt stellen dat wat Tesla is voor de batterij-auto, is Nikola voor de H2-truck. De Kikola Tre zal een bereik krijgen tussen de 500 en 1.200 KM (afhankelijk van de tankconfiguratie). De trucks zullen, afhankelijk van het gebruik, gemiddeld circa 50 a 75 kg waterstof verbruiken. De truck is technische nagenoeg gelijk aan de voor de U.S. markt ontwikkelde Nikolas One. Samen met het Noorse NEL Hydrogen (zie mijn vorige blog over het bezoek aan hun Deens fabriek) werkt Nikola in de U.S. aan een landelijk dekkend netwerk van honderden waterstofstations die geschikt zullen zijn om de trucks te bevoorraden. De bedoeling is dat de waterstof op de tankstationlocaties zal worden geproduceerd. Het tankstation zal gemiddeld zo’n 4.000 kg. waterstof als ‘werkvoorraad’ krijgen. Dus als Nikolas en Nel inderdaad de plannen weten te verwezenlijken lijkt het er op dat de transportsector wel eens de grote trekker van de waterstof-revolutie kan worden. Samen met LNG zal dat voor een drastische reductie van de emissies door het zwaren wegtransport kunnen zorgen.