De driedaagse Ecomobielbeurs in de Brabant Hallen stond dit jaar duidelijk in het teken van het jaar 2030: het jaar waarin alle nieuw verkochte personenauto’s in Nederland emissieloos en dus volledig elektrisch moeten zijn. De oplaadbare batterijauto’s (BEV’s) en de waterstofauto’s met brandstofcel (FCEV) namen dan ook een belangrijke plek in op de beurs. De uitdaging waarvoor we de komende 11 jaar staan om dit voor elkaar te krijgen is enorm. Zo zal, volgens het Ministerie van I&W het aantal waterstofstations in deze periode moeten groeien naar ruim  200, ofwel gemiddeld zo’n 15 tot 20 nieuwe waterstofstations per jaar!  Deze waterstofstation zullen niet alleen de personenauto’s moeten gaan bevoorraden maar ook de middelzware vrachtauto’s en bussen die veel in het stedelijk gebied actief zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan elektrische vuilnisauto’s en bevoorradingswagens voor winkels. Daarnaast zullen er duizenden laadpunten bij moeten komen om alle BEV’s van stroom te voorzien. Door de diverse sprekers tijdens de Ecomobielbeurs bij verschillende seminars aan het woord kwamen werd duidelijk gemaakt dat de ontwikkeling van deze infrastructuur een integraal onderdeel moet gaan uitmaken de energietransitie waarvoor Nederland de komende decennia staat. De batterijen in BEV moeten via smartcharging een buffercapaciteit vormen voor de pieken in de stroomproductie door wind- en zonneparken. Hetzelfde geldt voor de grote electrolysers die zijn gepland en waarmee uit water waterstof kan worden gemaakt. Het Nederlandse gasnet zal met een aantal -relatief kleine- aanpassingen geschikt worden gemaakt voor het transport van waterstof. Maar ook waterstofproductie via kleine electrolysers bij tankstations zullen een belangrijke rol gaan spelen bij deze transitie. 

Toyota Mirai Interieur

Onder de ‘motorkap’ van de Nexo

 

Interieur Hyundai Nexo Hydrogen

Electrische vuilnisauto op waterstof

Rijden met de BMW i3

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *