Hoewel de oplaadbare BEV’s de discussie over de toekomst van elektrische automobiliteit domineert wordt in Europa en dan in het bijzonder in Duitsland en Denemarken druk gewerkt aan een -in zekere mate-dekkend netwerk van tankstations voor waterstof. Het aantal operationele en bijna-operationele tankstations nadert inmiddels de 100 en daarmee wordt langzaam maar zeker de ‘kip-ei-problematiek voor de waterstofauto opgeheven. Ten opzichte van de BEV’s kennen de FCEV’s een aantal grote voordelen. Het tanken van waterstof duurt nauwelijks langer dan het tanken van benzine of diesel en de auto’s zijn aanzienlijk lichter omdat veel minder accucapaciteit aan boord is (voor wie het niet weet: ook een FCEV heeft een accupack aan boord).
BZO Tankstations gelooft zeer in de toekomst van waterstof als toekomstig energiedrager voor het wegtransport. Naar de mening van BZO Tankstations zou de Nederlandse overheid zich meer moeten inzetten op het faciliteren c.q. subsidiëren van een landelijk dekkend netwerk van waterstofstations. Locaties op en rond het hoofdwegennet zijn daarvoor bij uitstek geschikt.
bron: H2 mobility